TomTom vs. Garmin

Het Nederlands-Belgische bedrijf Tele Atlas is onderwerp geworden van een biedingsstrijd. Garmin, de Amerikaanse producent van navigatiesoftware, heeft een bod uitgebracht op de leverancier van digitale kaarten. Eerder deze maand bracht TomTom ook al een bod uit op het bedrijf. […] Garmin is ervan overtuigd dat de ‘combinatie met Tele Atlas de meeste waarde oplevert voor alle belanghebbenden’, zo liet het weten in een persbericht.

zo meldt de Volkskrant. Daar kon Garmin wel eens gelijk in hebben. Als buitenstaander krijg je de indruk dat TomTom toch al in het bezit is van uitstekende digitale kaarten van Nederland. De enige reden om Tele Atlas over te nemen, zo zou je denken, is dan om mogelijk concurrenten zoals Garmin buiten de deur te houden. Op die manier kan TomTom zijn vrijwel-monopolie op de Nederlandse markt in stand houden. Tele Atlas zou dan helemaal niets aan TomTom toevoegen, maar wel aan Garmin.

Maar natuurlijk betekent dat niet dat Garmin de overnamestrijd ook gaat winnen. Integendeel. Stel dat Garmin wint. Dan ontstaat er een duopolie van navigatiesystemen. Als TomTom wint, dan blijft TomTom monopolist. Maar dat betekent dat TomTom meer te verliezen heeft (namelijk: het verschil tussen monopoliewinst en duopoliewinst) dan er voor Garmin valt te winnen (namelijk: het verschil tussen duopoliewinst en helemaal niets), en dat daarom TomTom ook bereid zal zijn om meer te betalen. Voorlopig lijkt het daarom het meest waarschijnlijk dat TomTom deze strijd gaat winnen.

2 gedachten aan “TomTom vs. Garmin”

  1. Marco,
    Je speltheoretische analyse zal wel weer correct zijn, maar ik ben het niet helemaal eens met je aannames.
    1) Het gaat Garmin niet om de Nederlandse kaarten, het gaat om alle kaarten. Teleatlas heeft kaarten van 200 landen.
    2) TomTom heeft in Nederland een sterke positie in de markt voor die losse dingen. Ze zijn echter geen monopolist, Nokia en Garmin doen aardig mee. Wereldwijd is de concurrentie nog sterker. Verder zijn ze zeker geen marktleiden in de markt voor build-ins (luxere segment).
    3) Het gaat Garmin, Nokia en TomTom (de drie hardware leveranciers) niet alleen om car-based navigatie. Verwachting is dat vooral de mobiele navigatie etc. gaat groeien.
    Zie ook nrc van vandaag (NRC.Next)

  2. Inderdaad, dat is het mooie van speltheorie. Als mijn aannames kloppen, dan heb ik gelijk. Als dat niet het geval is, dan niet, maar dan ligt dat natuurlijk niet aan mijn analyse.

    Ik begrijp dat de werkelijk weer aanzienlijk ingewikkelder in elkaar zit dan mijn eenvoudige modellen. Mijn dank voor de opheldering.

    Als TomTom niet helemaal monopolist is maakt dat voor de analyse natuurlijk niet heel veel uit. De andere punten waarschijnlijk meer.

Reacties zijn gesloten.