De postcodefietsen

Blijkbaar is hier in het dorp een tijdje geleden ook de postcodekanjer gevallen, want het verkeersbeeld wordt compleet gedomineerd door de groen-witte fietsen die door de loterij als wijkprijs worden weggegeven. Lokale fietsenmakers zijn tegen deze praktijk, omdat op die manier opeens een heel postcodegebied wordt voorzien van nieuwe fietsen, waardoor de fietsenmaker zelf niets meer verkoopt. De branchvereniging Bovag wil met de loterij in overleg.

Zou de Bovag ooit van het begrip verzekering gehoord hebben? Ze verkopen ze zelf, dus misschien wel. Bij een verzekering kopen individuën samen een risico af, gebruik makend van de statistische wijsheid dat ze nooit allemaal tegelijk de klos zijn. Er zitten wat haken en ogen aan het principe: soms werkt de statistiek niet mee (maar daarvoor kun je herverzekeren) en klanten hebben de neiging de zaak te flessen. Maar nu het mooie: als alle fietsenhandelaren bij de Bovag een verzekering afsluiten tegen het vallen van de wijkprijs in hun wijk, speelt geen van die problemen een rol: de kans dat exact één wijk getroffen wordt is 1, en het gedrag van de fietsenmaker doet er niet toe. De loterij heeft geen zin in een gesprek. Misschien is dit een ideetje?

Auteur: Thijs

Econoom. Krantenlezer. Stuurman aan wal.

8 gedachten over “De postcodefietsen”

  1. Een andere optie is het risico hedgen: zelf loten kopen. Kostenniveau van deze hedge ligt wel wat hoog helaas…

  2. Eigenlijk heeft de Bovag wel een punt. De postcodeloterij koopt die fietsen waarschijnlijk van een fabrikant, niet van een lokale fietsenmaker. Dus door de postcodeloterij wordt de relatieve prijs van de fiets lokaal behoorlijk verstoord. Een marktdekkende verzekering zoals jij voorstelt zou het oplossen, maar toch lijkt me dit niet meest welvaartsverhogende oplossing.

    De vraag blijft waarom de postcodeloterij fietsen levert en niet een meer liquide asset (bijvoorbeeld geld). Op die manier wordt de lokale markt minder verstoord (er vindt slechts regionale herverdeling plaats) en winnaars die minder behoefte hebben aan een fiets hebben meer aan hun prijs.

  3. Hmm, andere computer, niet standaard ingelogt. Anoniem komt dus niet uit een verdachte BOVAG/fietsenmaker hoek, maar werkt in de semi-neutrale wetenschap.

  4. Ja, een goede theorie over het uitreiken van fietsen als prijs zou nuttig zijn. Is het een vorm van marktmacht (duizenden fietsen kopen kan vast voordelig), reclame, of spreken prijzen in natura meer tot de verbeelding (zie ook: de onvermijdelijke auto en vakantie)? Hoe dan ook, de fiets lijkt behoorlijk willekeurig en ik kan me best voorstellen dat de fietsenmakers er de pest in hebben.

    Het zegt ook wel iets over transactiekosten dat dit soort schokken niet meteen via Marktplaats volledig ongedaan wordt gemaakt.

  5. Via marktplaats alles ongedaan maken lost het probleem voor fietsenmakers niet op. Iedereen die toch een fiets had willen kopen houdt hem. Als 90% geen behoefte heeft aan een mooie witte fiets (hoe herken je je eigen fiets eigenlijk na een avondje stappen in de lokale kroeg??) dan kan deze 90% hem op marktplaats zetten en met de opbrengst de overige middenstand ondersteuren.

    Die 10% die wel behoefte heeft aan die fiets zal in ieder geval geen andere kopen. Iedereen gaat er op korte termijn op vooruit, behalve de fietsenmaker.

  6. Ilja – ik bedacht me net dat meedoen met de Bovag-verzekering ongeveer hetzelfde betekent als meespelen met de loterij. Als jouw wijk wint keert-ie uit. Maar dan met een iets andere prijsstructuur (en minder kosten). Misschien mag het daarom wel niet eens.

    Ward – maar niet elke fiets is hetzelfde. Ik zou mijn postcode-rijwiel verkopen en een ander type fiets halen.

    Mathijs – dus de auto doet het goed als lokker voor de loterij maar niet als werkelijk bezit. Je zou denken dat dat ook iets zegt over de markt voor auto’s maar zo’n lot is natuurlijk veel meer een impulsaankoop. Grappig.

  7. @mathijs: Maar uit dat onderzoek blijkt ook dat buurtbewoners die geen BMW wonnen, er gemiddeld vaker ook eentje gaan kopen omdat ze er nu bij de buren een voor de deur zien staan. Geldt dat in dit geval ook, dan zou dat dus juist goed nieuws zijn voor de lokale fietsenmaker…

Reacties zijn gesloten.