Het zal u niet ontgaan zijn: vorige week stonden in de VS mensen dagen in de rij om de Apple’s nieuwe iPhone te bemachtigen. Een duur speeltje. Je zou daarom verwachten dat mensen die zich zo’n apparaat kunnen veroorloven hoge opportuniteitskosten hebben en dus niet zomaar dagenlang in de rij gaan staan. En inderdaad, dat klopt. De wachtenden bleken grotendeels te bestaan uit twee categorieen:
- Mensen die door anderen betaald werden om in de rij te staan. Het tarief schijnt zo’n 250 dollar te zijn geweest.
- Mensen met shirtreclame, die er op speculeerden dat een paar wachtenden voor een iPhone veel media zou gaan trekken en dat dus hun shirtreclame volop in beeld zou komen. Ze hadden gelijk.
Toch mooi, die vrije markt.
De vraag is echter waarom er zo’n tekort in aan iPhones. Schaarste zou – zo zegt de economische theorie – immers tot een hogere evenwichtsprijs moeten leiden. Als Apple de vraag goed ingeschat had, zou de productie zelfs hoger zijn.
Waarschijnlijk ligt de verklaring niet in de economische theorie, maar in de marketing. De schaarste aan iPhones is kunstmatig veroorzaakt door Apple, om het merk iPhone direct veel bekendheid te geven. Waarschijnlijk ligt er een grote voorraad iPhones in een Apple-magazijn te wachten om verkocht te worden nadat de media-aandacht voorbij is. Volgende maand liggen de schappen vol. Wedden?
Helemaal mee eens! Al lijkt er in het geval van de iPhone zelfs nu al helemaal geen sprake te zijn van een tekort.
Dat was wel het geval bij de Xbox 360. Volgens Tim Harford was de meest voor de hand liggende verklaring daarvoor domweg een slechte planning. Persoonlijk voel ik meer voor het argument van gratis publiciteit.
http://www.nu.nl/news/1146381/50/iPhone_geen_hit_op_eBay.html