Ondertussen in de file

Onderzoeken naar het gevolg van de invoering van rekeningrijden buitelen in steeds hoger tempo over elkaar heen. Op 12 februari promoveert Taede Tillema aan de Universiteit Utrecht. Zijn conclusie?

Kilometerheffing tijdens spitstijden of tolheffingen op specifieke stukken bleken het effectiefst bij het bestrijden van de files. Het is duidelijk dat de filedruk zal afnemen als het rekeningrijden wordt ingevoerd.

En het fileprobleem valt niet op te lossen door extra geld te investeren in het openbaar vervoer zegt directeur Carl Koopmans van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

2 gedachten aan “Ondertussen in de file”

  1. Dit onderzoek is gebaseerd op vragenlijsten, volgens nu.nl. In dat soort conclusies heb ik minder vertrouwen, want wat men zegt en wat men doet zijn twee heel verschillende dingen.

  2. Peter, ik ben het volledig met je eens. Gelukkig was dat bij het andere onderzoek niet het geval. Maar ik denk dat het vragen aan mensen of ze de spits zullen mijden als dat geld bespaart, juist leidt tot een onderschatting van het aantal mensen dat dat ook daadwerkelijk gaat doen: iedereen is door de ANWB en soortgelijke organisaties al dermate gehersenspoeld dat de eerste reactie snel zal zijn: “Rekeningrijden!? Dat nooit!”. Als bij zo’n enquete al blijkt dat een redelijk aantal mesnen inderdaad bereid is te betalen, dan zit het wel goed. En inderdaad: hier zegt 15% zich aan te passen, bij het andere onderzoek (waar ook boter bij de vis werd geleverd), betrof dat tweederde.

Reacties zijn gesloten.