Zelf de provider voor je iPhone kiezen

Een Duitse rechter heeft bepaald dat T-Mobile, de Duitse partner van Apple in het iPhone-project, de toestellen ook simlock-vrij aan moet bieden. Dat wil zeggen dat consumenten niet bij T-Mobile hoeven te zitten om toch een iPhone te krijgen. Dat is ontegenzeggelijk goed voor de klanten, die op deze manier meer keuzevrijheid krijgen. Of niet?

Volgens T-Mobile is de beslissing slecht voor de consument. “Alleen onze klanten kunnen gebruikmaken van exclusieve functies en profiteren van lage tarieven”, laat het bedrijf in een persverklaring weten.

Nee toch? Ja hoor, het staat er echt:

Aus Kundensicht stellt die Bindung an unser Netz sogar einen Vorteil dar.

Het doet pijn aan de ogen. Zielig natuurlijk, dat T-Mobile het geplande monopolie op de iPhone ziet verdampen, maar sowieso en Ć¼berhaupt niet slecht voor de consument. Als dat net van T-Mobile echt zo goed en goedkoop is, dan blijft die namelijk vanzelf wel. T-Mobile bereidt ook een rechtzaak voor tegen de concurrent die ze dit kunstje flikte. Ik zou zeggen: bespaar je de moeite.

Auteur: Thijs

Econoom. Krantenlezer. Stuurman aan wal.

2 gedachten aan “Zelf de provider voor je iPhone kiezen”

  1. Strikt genomen zouden ze gelijk kunnen hebben. Niet-compatiebele systemen kan leiden tot heviger concurrentie compatiebele systemen, zie ook hier. Met andere woorden: als er een concurrent van de Iphone is die een exclusieve deal aangaat met een andere telecom-provider, dan zouden de prijzen wel eens lager kunnen worden dan in het geval die exclusieve deals niet bestaan. De vraag is dan natuurlijk wel of die concurrent van de Iphone er wel is.

  2. Ik weet niet of de vergelijking met de hotspots hier helemaal opgaat. Van belang is volgens mij of een klant die al een iPhone heeft, kan kiezen tussen meerdere providers. Dat kon eerst niet, nu wel, dus meer concurrentie.

    Ik begrijp dat het anders wordt als je de initiële beslissing om een iPhone te kopen meeneemt. Stel, Vodaphone biedt exclusief de N95 aan in een vaste combinatie met haar netwerk. Wat is dan de intuïtie dat de concurrentie heviger wordt? Je hebt dan nog steeds klanten die locked in zijn, twee groepen zelfs. Die kunnen niet overstappen en dus kun je ze een hogere prijs per minuut rekenen.

Reacties zijn gesloten.