Dit ingezonden artikel in de Volkskrant werpt een kritische blik op de milieuwinst die we boeken als Nederlanders massaal in een elektrische auto gaan rijden. De redenatie is als volgt: door olie te verstoken kun je energie opwekken, in de vorm van beweging en warmte. Een dieselmotor zet ongeveer 40% van de energie om in beweging. Bij een elektrische auto gaat het via meerdere schakels: een energiecentrale maakt stroom, de auto sleept die in 200 kilo accu mee en maakt beweging. Eindafrekening: 35% van de energie in de olie komt in de wielen terecht.
Als we alleen maar elektriciteit maakten uit olie dan was de kous daarmee af: de elektrische auto gaat minder efficiënt om met energie. Voor zover vervuiling op de ene plaats erger is dan op de andere is er winst te boeken (geen diesels in oude stadscentra, bijvoorbeeld) maar op het gebied van CO2 niet.
Er is natuurlijk ook stroom uit windenergie. Maar de schrijver geeft aan dat wat hem betreft de marginale productie uit olie komt:
die duurzame stroom wordt eenvoudig weggehaald bij de andere elektriciteitsgebruikers. Er wordt namelijk niet meer wind-, zonne- of andere elektriciteit opgewekt bij de aankoop van een elektrische auto. Uiteindelijk moet de elektriciteit voor die auto’s gewoon uit centrales komen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Op de korte termijn is dat misschien waar, maar als grote groepen elektrisch gaan rijden zal er een uitbreiding van de capaciteit moeten komen. Dat kan best op een duurzame manier gebeuren. Er is echter een ander probleem. De uitstoot van CO2 wordt alleen voorkomen als de olie die wij minder verstoken dankzij de elektrische auto, niet elders opgebruikt wordt. Om de uitstoot echt te verminderen moet de olie in de grond blijven zitten. En dat is zeer onwaarschijnlijk. Zelfs bij een compleet succes en een sterk afgenomen vraag naar olie uit Nederland (of voor mijn part uit Europa) heeft dat tot gevolg dat de olieprijs daalt, of minder snel stijgt, en andere landen hun verbruik vergroten. Alleen voor zover de lagere olieprijs leidt tot minder exploratie is er milieuwinst geboekt. Daar staat tegen over dat een (verwachte) lagere prijs leidt tot een sneller oppompen van de huidige voorraden.
Zie ook http://eco.nomie.nl/2007/11/klimaatverandering-en-het-aanbod-van-fossiele-brandstoffen/
CO2 uitstoot beperk je niet door minder te gebruiken, maar door minder op te pompen.
Het grote voordeel van efficiënter met de beschikbare energie omgaan of meer ‘groene’ energie gebruiken, is dat we meer kunnen met dezelfde CO2 uitstoot.
De hele discussie die je aangaat is verward, Thijs.
Geen politicus beweert dat elektrische wagens (an sich) de CO2 uitstoot terugbrengen! Het draagt wel bij aan die reductie. Hoe? Doordat Elektrische auto’s kunnen rijden op groene energie. Zouden we niet met elektrische wagens gaan rijden, zullen we met de brandstofgedreven wagens nooit groen kunnen rijden!
Omdat het onmogelijk om morgen iedereen op elektriciteit te laten rijden – er is onvoldoende incentives om vandaag de faciliteiten voor morgen te maken – moet de overheid dit forceren door een transitieperiode in te stellen. Met als instrument flink wat subsidies.
Dit kost geld en is zeer ineconomisch. Maar politiek gaat over meer dan economie. We leveren graag wat duitjes in het zakje om uiteindelijk onze leefomgeving te sparen.
Ps. Ik merk steeds meer mensen die vallen door de verwarring die de grote private organisaties verspreiden. Pas in mijn klas was ook een studente die afgaf op elektrische wagens omdat ze niet milieuvriendelijk waren (je moet olie verbranden voor elektriciteit). En vond dat we daarom flink worden voorgelogen door ‘de politiek’. Maar feit was dat ze totaal niet door had dat het een investering in een transitieperiode is. Over een aantal jaar haalt heel Europe zijn elektriciteit van het voortgaande project in de sahara om daar te genieten van zonne-energie. En dan zijn we echt 100% groen!
Dag Thijs,
Heel toevallig: vandaag in de NRC precies zo’n -ingezonden- verhaal over elektronische auto’s die geen CO2 besparen in de NRC. Zoek de verschillen!
Vooropgesteld: het lijkt mij geweldig als alle Nederlandse auto’s op zonne-energie rijden.
Feit blijft echter dat de afname van onze olievraag niet hoeft te leiden tot een afname van de hoeveelheid opgepompte en verstookte olie wereldwijd. Voor olierijke landen is er geen reden om het spul in de grond te laten zitten, zelfs niet als de prijs daalt door de vraaguitval van onze kant. Het is eerder waarschijnlijk dat ze het sneller gaan oppompen.
Ik kan me voorstellen dat Westerse landen, nadat ze zelf over zijn op hernieuwbare energie, op termijn gaan aandringen op het opschorten van de oliewinning elders. En dat zoiets tot conflicten gaat leiden.