Hoera, we krijgen nieuwe kentekencombinaties. Zoals Marco al eens uitrekende betekent dat weer extra inkomsten voor autodealers, omdat mensen nou eenmaal graag met een recente combinatie rijden, maar het is ook een reden voor verdriet. Voor de Nederlandse belastingbetalers, om precies te zijn.
Want opnieuw laat de overheid het de burgers niet toe om, tegen een vergoeding, een eigen combinatie te kiezen. Zoals bekend kan dat in Amerika, maar ook in bijvoorbeeld Denemarken is het mogelijk. Wat zouden de kosten zijn van het toestaan van zelfgekozen combinaties? Er zal iets meer personeel bij de RDW moeten komen, maar dat valt in het niet bij de mogelijke opbrengsten: ik schat in dat menig autobezitter grif €100 betaalt voor een koele nummerplaat.
Andere nadelen? De zelfgekozen combaties zullen allicht makkelijker te onthouden zijn, en hoe erg is het werkelijk dat je niet meer meteen kunt zien hoe oud een auto is? Tegelijkertijd zorgen de extra inkomsten ervoor dat de overheid verstorende belastingen, zoals de BTW of de inkomstenbelasting, kan verlagen. Daar wordt iedereen vrolijk van. Ik stel me dan ook voor dat de politieke partij die met dit plan de verkiezingen ingaat daar veel garen bij kan spinnen. Graag hou ik me aanbevolen voor een gedegen analyse van de kosten en de opbrengsten.
De overheid had zelfs nog eenvoudiger geld kunnen verdienen door de eerste serie kentekens van het nieuwe type te veilen. Uit het aangehaalde onderzoek blijkt dat automobilisten bereid zijn zo’n 4% meer te betalen voor een auto met een nieuw nummerbord, dus dat kan aardig oplopen. En in dat geval hoeft er aan de huidige systematiek niets te veranderen en kun je nog steeds zien hoe oud een auto is. Meer algemeen is het nog steeds mogelijk om aantrekkelijke nummerborden pas te veilen op het moment dat ze in de chronologische systematiek aan de beurt zijn. En waarom lettercombinaties als “PSV” overslaan!? Dat levert juist extra geld op!
Ik ben trouwens benieuwd of er straks ook auto’s met combinatie “RDW” gaan rondrijden.