Gezonde melk

Stel, u bent een ondernemer. De zaken gaan niet goed. U bent duurder dan uw concurrenten, en u verkoopt te weinig. In theorie liggen de mogelijke oplossingen voor de hand. U moet efficiënter gaan werken, uw prijs verlagen, of betere produkten gaan maken. Bestuursvoorzitter Tiny Sanders van Campina komt echter met een nog veel simpelere edoch briljante oplossing: vraag de concurrent gewoon zijn prijs te verhogen! U gelooft het niet? Lees maar mee:

Volgens Sanders is in supermarkten het prijsverschil te groot tussen de huismerken en de melk van het Campina-merk. Volgens hem is voor huismerkmelk […] een prijsverhoging van 4 tot 5 cent per liter nodig om tot ?˜gezondere’ verhoudingen te komen. […] Sanders had onlangs al opgeroepen tot duurdere melk.

Het feit dat ‘gezondere’ tussen aanhalingstekens staat suggereert dat de Volkskrant ook al het vermoeden heeft dat hier iets niet in de haak is. Inderdaad. Het gecoördineerd verhogen van prijzen wordt door de kartelwetgeving nog steeds niet beschouwd als gezonde concurrentie.

4 gedachten over “Gezonde melk”

  1. Veel huismerkmelk is toch ook afkomstig van Campina? Ik weet niet of de huismerkmelk daarom als een concurrent (in de traditionele zin van het woord) van Campina kan worden gezien. Is het niet zo dat Campina als leverancier naar eigen zeggen te weinig in de melk te brokkelen heeft (ik neem complimenten voor deze fabelachtige woordspeling met liefde in ontvangst) bij de totstandkoming van de prijs voor huismerkmelk?

  2. Tja, ik begreep het inderdaad ook nog niet helemaal. Maar je zou zeggen dat als Campina ook huismerkmelk levert (ik vermoed dat dat maar een klein gedeelte van het totale aanbod is), dat de cooperatie dan zelf mag bepalen wat ze de winkelier daarvoor in rekening brengt. Waarom gooit Campina dan niet gewoon zelf de prijs van haar eigen huismerkmelk omhoog? Dan volgt de winkelier noodgedwongen vanzelf.

    Wat een fabelachtige woordspeling. Al lijkt het mij voor een melkproducent eigenlijk ook wel verstandig om niets in haar melk te brokkelen.

  3. De winkelier volgt noodgedwongen vanzelf, tenzij een andere melkproducent haar huismerkvariant tegen een lagere prijs blijft aanbieden. Als Campina dat wil voorkomen zal er toch weer iets kartelachtigs moeten worden verzonnen…

  4. Precies! Dat bedoel ik maar.

    Ik wilde hier nog een woordspeling maken met iets van ‘cream skimming’, maar daar ben ik niet helemaal uitgekomen.

Reacties zijn gesloten.