Postzegel

Meer concurrentie leidt tot lagere prijzen, zo houden wij onze studenten altijd voor. In de postmarkt schijnt dat anders te liggen, beweert althans het ANP:

TNT besloot vorig jaar de postzegel duurder te maken wegens de volumedaling op de postmarkt en de toegenomen concurrentie.

Hu!?

11 gedachten over “Postzegel”

  1. Zolang TNT geen brieven kan weigeren (‘Voor 39 cent gaan wij geen brief naar Nieuwe Statenzijl brengen’) of de prijs van een brief naar Nieuwe Statenzijl kan verhogen, moet je niet verwachten dat de tekstboekmodellen werken?

  2. OK, maar dan blijft de vraag waarom meer concurrentie dan tot hogere prijzen gaat leiden en blijkbaar zelfs op een manier die het ANP zo vanzelfsprekend vindt dat nadere uitleg niet nodig is.

  3. Het zou kunnen zijn dat bij TNT de marginale kosten stijgen door (1) de volumedaling en (2) dat een groter aandeel van de brieven die TNT verstuurt “dure” brieven zijn (omdat Sandd c.s. de lucratieve stadsmarkt inpikken).

  4. Ik zat in eerste instantie ook in die richting te denken: concurrenten pakken de krenten uit de pap (dwz de klanten waarvoor marginale kosten laag zijn), en aangezien TNT niet mag prijsdiscrimineren, wordt hun winstmaximerende prijs nu hoger.

    Echter: TNT heeft op dit moment nog steeds een monopolie op post tot 50 gram, en het tarief van 44 cent geldt voor poststukken tot 20 gram. Dus op die post is er zelfs nog geen sprake van toenemende concurrentie…

  5. Als TNT nog monopolist op de post tot 50 gram dan kan het (na goedkeuring van de overheid) de prijs daarvan bepalen. De toegenomen concurrentie zit vooral in de zakelijke markt. Daar dalen de marges, wat wordt opgevangen met een hogere prijs op de beschermde markt. Maakt het persbericht opeens kloppend (ook economisch)

  6. Hu!?!? Waarom zou TNT dalende marges op de zakelijke markt ‘opvangen met een hogere prijs op de beschermde markt’? Zou het niet verstandiger zijn om op de beschermde markt gewoon een winstmaximaliserende prijs te zetten? En waarom zou die winstmaximaliserende prijs op de beschermde markt afhangen van wat er op de zakelijke markt gebeurt!? Inderdaad, daarmee klopt het persbericht nog steeds niet. Zeker niet economisch.

  7. Pim, je hebt gelijk. Ik geloof inderdaad dat de prijs van TNT/KPN/PTT voor de

  8. (Er ging wat mis met de vorige post, hier is de rest)

    Pim, je hebt gelijk. Ik geloof inderdaad dat de prijs van TNT/KPN/PTT voor de 50grams markt niet de monopolieprijs was. Daarvoor was (en is) de markt te gereguleerd. De concurrentie op de zakelijke markt heeft de onderhandelingspositie van TNT bij de minister verbeterd waardoor ze hun prijs mochten verhogen en de huidige prijs meer in lijn is met hun monopolieprijs.

    Helaas valt deze stelling niet te bewijzen zonder doordrocht empirisch micro-economisch onderzoek.

  9. Akkoord – dat is mogelijk. Maar dan nog is de conclusie “de postzegel wordt duurder wegens meer concurrentie” wat kort door de bocht. Correcter zou dan zijn “de postzegel wordt duurder wegens soepeler regulering”.

    Persoonlijk voel ik meer voor de suggestie van Bastiaan (mondeling): door meer concurrentie van internet en e-mail is de vraag naar postbezorging onder de 20 gram inelastischer geworden (alleen rouwkaarten en dergelijke wrden door de particulier nog via de reguliere post verzonden), waardoor de winstmaximaliserende prijs hoger wordt. Die “toegenomen concurrentie” zou dan niet zo zeer op andere aanbieders slaan, maar op substituten.

Reacties zijn gesloten.