Amerikanen kijken mij altijd geschokt aan als het over fietsen gaat. Al die Nederlanders die maar een beetje zonder helm rondfietsen. Levensgevaarlijk is het! Ik probeer dan uit te leggen dat dat allemaal reuze meevalt, dat automobilisten hier aan fietsers gewend zijn en ze dus niet zomaar omver kegelen en dat ik eigenlijk niemand ken die ooit met zijn hoofd op het asfalt is gestuiterd. Als mijn gesprekspartner een econoom is, mag ik daar nog graag aan toevoegen dat fietsers dus positieve externe effecten op elkaar hebben.
En, kijk eens aan, mijn verhaal blijkt empirisch ondersteund. Dit artikel laat zien dat er minder slachtoffers per fietskilometer en per fietstocht zijn naarmate er ergens meer gefietst wordt. Hetzelfde geldt overigens voor wandelen. En dit artikel trekt dezelfde conclusie. [via]
Het klopt: de schok bij Amerikanen over onze bloothoofdige fietsers meldde ik ook al op deze site.
Zelf heb ik mij lange tijd in de VS per fiets verplaatst en ik kan melden dat sommige Amerikaanse automobilisten weigeren in te halen en kilometers (mijlen) achter je blijven rijden uit voorzorg.
kan me ook een onderzoek herinneren waaruit bleek dat auto’s dichter langs fietsers met een helm fietsen dan langs fietsers zonder helm (dit was in engeland of amerika). de verklaring was dat automobilisten ervan uitgaan dat een behelmde fietser ervarener is.
(ik heb sinds afgelopen zaterdag m’n eerste fiets hier in engeland. best eng om zo als enige tussen al die auto’s de fietsen. moet de typisch amsterdamse maneouvres als vlak voor of achter een auto vandaan schieten snel uit m’n systeem krijgen. aan helmen doe ik niet. dan ga ik nog liever lopen.)
Klopt. Dat van dat dicht langs fietsers met een helm fietsen meldden wij hier.
Heeft niets met het topic te maken, maar toch interessant voor economen.
Let even op het abstract van het artikel waar Marco naar verwijst. Waarom kunnen/mogen economen dat niet in hun publicaties?? To the point, overzichtelijk en alles staat erin!
Ik zit nu ruim 8 weken in Londen, en natuurlijk als echte Nederlander fiets ik elke dag een ruime 20 minuten (enkele reis) naar mijn stagebedrijf. Zonder helm vanzelfsprekend…
De automobilisten lijken er redelijk op ingesteld heb ik het idee, er wordt genoeg afstand gehouden. Alleen moet je oppassen als je naast een auto zit en er komt een afslag aan, dan letten die automobilisten veel minder op dan de Nederlandse. Af en toe kan ik begrijpen dat mijn collega’s me een fietshelm aanraden.
Het grootste probleem heb ik echter met de mensen die de wegen inrichten. In Londen bestaan wel fietspaden, maar die zijn niet altijd aan de kant van de weg. Deze kunnen ook midden tussen de rijstroken zitten, waardoor je op een gegeven moment toch echt door al het verkeer heen moet. Helemaal mooi wordt het als je rechts aan het fietsen bent en bij een T-splitsing opeens de fietsstrook naar links verplaatst: ruim 3 stroken door verkeer rijden. Maar of een helm je dan goede bescherming biedt. Gelukkig heb ik nog geen helm nodig gehad…
Als ik de anecdotal evidence van onze trouwe lezers (waarvoor dank) samenvat, dan lijkt de conclusie dat het hoger aantal fietsongevallen in de VS en UK niet is toe te schrijven aan onvoorzichtige automobilisten, hooguit aan een gebrek aan fietspaden. Maar de studie meer-helmen-leidt-tot-onvoorzichtiger-automobilisten suggereert wel degelijk dat automobilisten onvoorzichtig kunnen zijn.
De conclusie is dan: Nederlanders op de fiets in VS en UK hebben niet de ervaring dat automobilisten onvoorzichtig zijn, maar waarschijnlijk komt dat vooral omdat ze geen helm op hebben.
Ergo: dat er in de VS en UK meer fietsslachtoffers vallen, komt niet zo zeer omdat ze daar minder fietsers hebben, maar omdat de fietsers allemaal een helm op hebben. Eigen schuld.
Overigens ben ik het met Ward eens.