Marktprijzen voor taxi’s

Hoe ik afgelopen vrijdag verzeild raakte in de menigte die in de ArenA een concert van de Toppers ging bezoeken, daar moeten we het later maar eens over hebben. Het waren veel mensen, zo’n 56.000 riep de suppoost mij toe, en die moesten ‘s avonds allemaal naar huis. Degenen die op een taxi gerekend hadden kwamen van een koude kermis thuis:

Veel taxichauffeurs weigerden een ritje van de Amsterdam ArenA naar het stadscentrum omdat het te weinig opleverde. Als ze wel bereid waren het ritje aan te nemen, vroegen velen de torenhoge prijs van 40 euro

Daar gaan we weer: de taximarkt. Strikt genomen hebben de chauffeurs natuurlijk gelijk: bij zeer grote vraag moet de prijs omhoog totdat die gelijk is aan het aanbod. Maar er is een reden dat het aanbod zo klein is, namelijk de niet aflatende druk van de TCA om alleen de eigen wagens in Amsterdam toe te laten. De 40 euro die gevraagd (en gekregen) wordt voor een ritje is het directe resultaat van de monopoliemacht van de corporatie. In een werkelijk vrije taximarkt had er een vloot aan taxi’s klaargestaan uit de wijde omgeving van de hoofdstad, en had de prijs op normaal niveau gelegen.

De “aasgieren in taxi’s” waar de Telegraaf over klaagt zijn dus niet de chauffeurs die hun schaarse ritje aan de hoogste bieder verkopen, maar degenen die het aanbod van taxi’s beperken door het frustreren van de toetreding, hetzij door intimidatie, hetzij door het vragen om regels. Het publiek van de Toppers heeft een voorbeeld gekregen van de situatie met onvoldoende marktwerking, laten we hopen dat de les blijft hangen.

Auteur: Thijs

Econoom. Krantenlezer. Stuurman aan wal.

3 gedachten aan “Marktprijzen voor taxi’s”

  1. Er is ook nog prijsdiscriminatie. Roel Ramaker uit Zwolle, die in de Telegraaf klaagt over de prijs van een taxirit naar het Leidseplein, weet kennelijk niet dat er op een paar minuten lopen van de ArenA een nachtbus vertrekt naar het Leidseplein. Mensen met kennis van het Amsterdamse openbaar vervoer betalen een paar euro voor de rit, mensen zonder deze kennis aanzienlijk meer.

  2. Pim, als je de menigte vrijdag gezien had (ik neem aan van niet?) wist je dat die bus waarschijnlijk hutjemutje vol heeft gezeten. Het allocatiemechanisme voor die plaatsen is waarschijnlijk gedeeltelijk gebaseerd op lokale kennis, gedeeltelijk op fysieke kracht. Hoe dan ook, het is een stoelendans: als de bus weg is blijven er altijd mensen over die iets anders moeten.

  3. Precies. Waarom is er niet gewoon een slimme ondernemer gekomen die mensen voor een paar euro met een flinke batterij touringcars van de Arena rechtstreeks naar het centrum heeft gereden?

    Laat maar, ik weet het antwoord al: omdat dat niet mag.

    De enige vraag die rest is: hoe is Thijs thuis gekomen!?

Reacties zijn gesloten.