Benzineprijzen her en der

Gisteren op bezoek bij familie in het Noorden. Meteen maar even getankt, want de brandstof kost daar een stuk minder. Waarom eigenlijk?

het prijsverschil [is] deels te verklaren door de hogere bevolkingsdichtheid in de duurdere provincies. Hier is dus meer vraag naar brandstof en kunnen tankstations meer rekenen. In de dunbevolkte gebieden moeten ze scherper concurreren

aldus ene Bart Koppens, die onderzoek deed naar prijsverschillen in het land.

Natuurlijk niet. Als de concurrentie het verschil moet verklaren dan zou in gebieden met meer pompstations de prijs lager moeten zijn. Maar de meeste pompstations staan daar, waar de meeste mensen wonen. En dat is precies waar de prijs het hoogst is.

Een alternatieve verklaring. Wie veel achter het stuur zit weet dat de benzineprijs langs de snelweg een stuk hoger is dan elders. (Waarom? Misschien dat tanken langs de snelweg minder prijselastisch is, men tankt niet bij een vaste pomp en op de snelweg zijn meer leaserijders.) In het Noorden liggen minder snelwegen, waardoor relatief meer pompen langs een gewone weg staan.

Auteur: Thijs

Econoom. Krantenlezer. Stuurman aan wal.

8 gedachten over “Benzineprijzen her en der”

  1. Samen met ondere andere een van de personen die voor deze blog schrijft, verzamel ik al een jaar of drie dagelijks bijna alle benzineprijzen van alle pompstations in Nederland. Dit bericht vonden ook wij frappant.

    Als je corrigeert voor een heleboel factoren (onder andere pompdichtheid en lokatie aan de snelweg; gewoon een simpele OLS), dan is Drenthe de goedkoopste provincie van Nederland (2% goedkoper dan in de baseline Noord=Holland). De andere noordelijke provincies, evenals Flevoland, zijn ook goedkoop.

    Wat Bart Koppens zegt is duidelijk onzin. En ook jouw theorie, alhoewel zeker geen onzin, lijkt niet door de data te worden bevestigd. Snelwegstations zijn wel duurder (zie http://www.tinbergen.nl/discussionpapers/08117.pdf), maar dit verklaart slechts een deel van het prijsverschil tussen het Noorden en de rest van het land.

  2. Thijs, sinds wanneer ben jij de benzine-expert? Marco heeft toch net een stuk over benzineprijzen in Nederland?

  3. Toch is de theorie hier duidelijk: hoge vaste kosten (grondprijs) leiden tot minder aanbieders maar niet tot een hogere prijs. Hogere kosten van de bevoorrading kunnen wel tot een hogere prijs leiden. Maar de Randstad is toch veel dichter bij Rotterdam?

  4. Daniel: zie ook de discussie bij dit bericht!

    Omdat hogere vaste kosten leiden tot minder aanbieders kan het via dat kanaal toch een effect hebben op de prijs. Die minder aanbieders hebben dan meer marktmacht.

    Ik denk niet dat congestie een effect heeft op de prijs via de kostenkant. Immers: benzine vervoeren vanuit Rotterdam naar een drukke Randstad kost nog steeds minder dan het vervoeren naar een uitgestorven maar afgelegen Noord-Groningen. Wel kan ik me voorstellen dat congestie een effect heeft via de vraagkant: als het druk is, is het meer gedoe om bij een ander station te tanken en heeft elk station dus meer marktmacht.

  5. okay, grondprijs kan het idd niet zijn. Moeilijk hoor, om een verklaring te vinden zonder dat het woord ‘marktmacht’ erin voorkomt… Dat geeft te denken…

Reacties zijn gesloten.